vrijdag 20 februari 2015

Moscow Metro Tour

Er valt heel wat te bezoeken in Moscow, maar een van de mooiste bezienswaardigheden bevindt zich diep onder de grond; de Metro!
Hoog tijd om eens van mijn 'functioneel' metrogebruik af te wijken en een gegidst bezoekje aan de mooiste metrostations te brengen.

De bouw van een metro was een ideetje van Stalin, die hiermee de bevolking het idee wilde geven dat hen een stralende toekomst te wachten stond. Een wensbeeld dat naar mijn bescheiden mening niet bepaald uitgekomen is. Wat helaas wel uitgekomen is, is het vermoeden van Stalin dat met Hitler aan de macht in Duitsland er wel eens een oorlog van zou kunnen komen. En dat deed Stalin beslissen om de metro extra diep te laten bouwen zodat de stations als schuilkelders zouden kunnen fungeren, en de stad verder zou kunnen ondergronds functioneren in tijden van oorlog.

Eerst bezochten we enkele stations van de "1e generatie", de jaren 30 dus.
Eerst halte was Ploshad Revolutsi, een station dat zich centraal op "onze" blauwe lijn bevindt en waar ik dus vaak kom, omdat het moet. Het station lijkt op een beeldenmuseum, met levensgrote bronzen sculpturen van mensen die de tijdsgeest van toen weerspiegelen: als boer of als soldaat. De legende gaat dat je over de neus van de hond moet wrijven voor geluk bij de examens.

De tour ging verder naar station Arbatskaya, nog een 'populaire' tijdens mijn ritjes naar het centrum. Samen met station Mayakovskaya waren dit in die periode de diepste stations en dus geschikt als schuilkelders tijdens te oorlog. Mayakovskaya is een pracht van een station, in art deco stijl, afgewerkt met staal en roze rhodoniet. De architect (Dushkin) van dit metrostation kreeg achteraf opdracht van Stalin een gebouw te ontwerpen dat nu bekend is als één van de 7 sisters.

















Typisch voor deze stations uit de jaren 30 is dat ze afgewerkt werden met marmer, graniet en rhodoniet die erg duur en zeldzaam lijken, maar eigenlijk gewoon uit het Oeralgebergte komen.
Alle (oudere) metrostations bestaan telkens uit 3 tunnels omdat ze zo diep onder de grond liggen. Dit geeft ze tegelijk een grootse en imposante uitstraling.

Tijdens de oorlog werden niet zoveel metrostations bijgebouwd, maar eens de 'grote oorlog' afgelopen werd weer volop aan hoog tempo verdergewerkt. Het is in 1950 dat de 'ringlijn' werd geopend die alle andere metrolijnen met elkaar verbindt. Veel stations op deze lijn zijn werkelijk museumpjes op zich, rijkelijk versierd met mozaïeken, schilderijen, beeldhouwwerken, glasramen en nog meer moois. Dit weerspiegelt het gevoel van triomf en onoverwinnelijkheid dat toen leefde na het beëindigen van de tweede WO.





Algemeen beschouwd als hét mooiste station van allen is Komsomolskaya, genoemd naar de communistische jongeren die de metro mee hielpen bouwen. Het station heeft meer weg van een paleis en is nog rijkelijker versierd dan de andere, heeft nog meer goud, nog indrukwekkendere lusters...























De metro van Moscow is niet alleen erg mooi, het is ook een van de drukst gebruikte en meest efficiënte ter wereld: 9 miljoen passagiers per dag, dat is meer dan de metro van New York en London samen. En tot slot, nog een record om mee af te sluiten: het metrostation Park Pobedy ligt met zijn 60m onder de grond het diepst van allemaal en bezit dan ook de langste roltrappen ter wereld!!













Geen opmerkingen:

Een reactie posten